سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کاش میشد به ا یران باستان برگشت . - مُنْتَظِر ِ اِمام ِ مُنْتَظَرْ

کاش میشد به ا یران باستان برگشت .

سه شنبه 88 اردیبهشت 15 ساعت 1:35 صبح

 

مطالبی که از نظر شما می گذ رد گوشه ای از پژوهش بانوان جلسه فاطمیه ی  مکتب قائم  ( عج ) است که با موضوع بررسی حجاب و ابعاد آن به  تازگی گرد آوری شده است :

بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت‌ها و آیین‌های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هر چند در طول تاریخ ، فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است،  ولی هیچگاه بطور کامل از بین نرفته است. مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می‌ شدند ، یاد می‌ کنند.

کتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب،‌ می‌ نویسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده،‌ پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می ‌شود؛ و به این دلایل، عقیده عده‌ای که می ‌گویند «مذهب» موجب حجاب می‌ باشد، صحت ندارد ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار موثر بوده است .

ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران با ستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می ‌گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش‌دار از خانه بیرون بیایند. زنان شوهر‌دار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش‌هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی ‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌ رسد».

برای اثبات توجه زنان در دورة ایران باستان به حجاب کافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور کنیم :

« هنگامی که سه تن از دختران کسری، پادشاه ساسانی را با ثروت فراوانی از اموال برای عمر آوردند، شاهزادگان ایرانی را در برابر عمر در حالی که با پوشش و نقاب، خود را پوشانده بودند، ایستاندند، خلیفه دستور داد با آوازی بلند بر آنان فریاد کشند که: پوشش از چهره برگیرید تا مسلمانان آن‌ها را ببینند و خریداران پول بیشتری به پای آن‌ها بریزند. دوشیزگان ایرانی از برهنه کردن صورت خودداری کردند و مشت بر سینه نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند و گریان شدند.

 حضرت علی (علیه‌السلام) به عمر ( لعن الله علیه ) فرمودند: در رفتارت مدارا کن؛ از پیغمبر خدا (صلی‌الله‌علیه و آله) شنیدم که می ‌فرمود: «بزرگ و شریف هر قومی را که خوار و فقیر شده، گرامی بدارید». عمر پس از شنیدن فرمایش حضرت علی (علیه‌السلام) آتش خشمش فرو نشست. سپس حضرت اضافه کرد: « با دختران ملوک نباید معامله دختران بازاری (کنیزان) کرد».

کاش می توانستیم همان حیا و حجاب را حفظ کنیم  واسلا م عملی را به نمایش بگذاریم .

براستی چه بلایی برسر آن حجاب کامل آمد که به این روز افتاد ! ؟


نوشته شده توسط : مُنتَظِر اِمامِ مُنْتَظَرْ

مشتاقان [ نظر]